browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Drogi w Bośni i Hercegowinie

O bałkańskich drogach krąży wiele mitów i stereotypów: że są złej jakości, dziurawe, zniszczone po wojnie, z szaleńcami za kierownicą. My chcielibyśmy Was przekonać, że nie jest najgorzej 🙂 Poniżej zamieszczamy zdjęcia, głównie z lokalnych dróg, czasem nawet bardzo lokalnych 🙂

W Bośni istnieją 3 odcinki płatnych autostrad:
* Zenica – Sarajevo (6KM) – na ukończeniu jest już odcinek do miejscowości Tarčin na trasie do Mostaru
* Gradiška – Banja Luka (2KM) – mniej więcej od wysokości lotniska do przedmieści Banja Luki
* Ljubuški – do okolic Međugorje (1,2KM).

Drogi, powiedzmy po polsku „wojewódzkie” są niezłej jakości – czasem dużo lepsze niż u nas w kraju: nie ma dziur czy kolein. Jedyne, co może sprawiać kłopot polskim kierowcom to to, że drogi są dość kręte (wszak to górzysty kraj) i raczej jednopasmowe. Na niektórych stromych odcinkach są też dodatkowe pasy do wyprzedzania TIRów i ciężarówek, które czasem podjeżdżają dość mozolnie, tamując przy tym ruch jadących za nimi aut osobowych. Drogi zniszczone w czasie powodzi w maju 2014r. są już wyremontowane. Bośniacy nie należą do największych szaleńców bałkańskich dróg: jeśli już wyprzedzają na „trzeciego” to robią to szybko i bezpiecznie 🙂 i często używają klaksonów – ale nie agresywnie jak w Polsce, ale żeby kogoś ostrzec, uprzedzić o jakimś manewrze czy też pozdrowić 🙂 Ceny paliw w Bośni są dość konkurencyjne. My najtaniej tankowaliśmy w Banja Luce, choć po trasie na stacjach (EuroBenz, Energo Petrol czy Nestro Petrol – rosyjska stacja na terenie Republiki Serbskiej) ceny paliw były niższe niż w Polsce. Gaz (autoplin) na stacjach w BiH tankuje tylko obsługa. Ceny gazu w kwietniu 2015r. kształtowały się w przedziale 0,71 – 1,06 KM.

Raz napotkaliśmy problemy na granicy związane z posiadaniem CB radia. Pogranicznik usilnie chciał się dowiedzieć co to jest, po co nam etc. Z informacji uzyskanych od mieszkających tam znajomych, wiemy, że w czasach Jugosławii na posiadanie CB radia trzeba było mieć specjalne pozwolenie. Widać niektórzy żyją jeszcze w tamtych czasach 🙂 Z opowieści pary autostopowiczów, których kiedyś zabraliśmy po trasie, wiemy, że nie ma najmniejszych problemów z podróżowaniem w ten sposób po terytorium BiH. Kierowcy chętnie zabierają autostopowiczów, a takie podróże nie raz kończyły się wspólną kawą czy nawet noclegiem.

SRETAN PUT (szczęśliwej drogi) 🙂

Trasa Banja Luka – Doboj i osuwisko drogi wyremontowane po powodzi

Drogi w okolicy Tjentište (Park Narodowy Sutjeska)

Nasze_Balkany_1174__S1260080

Nasze_Balkany_1171__S1260077

Nasze_Balkany_1168__S1260074

Nasze_Balkany_1166__S1260072

Nasze_Balkany_1165__S1260071

Trasa Trebinje – Tjentište

Nasze_Balkany_1162__S1260068

Bardzo malownicza trasa Sarajevo – Mostar

Nasze_Balkany_0738__S1230028

Nasze_Balkany_0736__S1230026

Nasze_Balkany_0734__S1230024Droga wokół Ramsko Jezero

Nasze_Balkany_0722__S1230016

Nasze_Balkany_0721__IMG_3479

Nasze_Balkany_0718__IMG_3476

Nasze_Balkany_0711__IMG_3471Droga do Jahoriny (kwiecień)

Nasze_Balkany_0572__IMG_3362Podjazdy na Trebević

Nasze_Balkany_0519__IMG_3308Kilka ujęć z trasy Žepa – Višegrad

Nasze_Balkany_0442__S1170022

Nasze_Balkany_0439__S1170019

Nasze_Balkany_0385__IMG_3196

Nasze_Balkany_0377__IMG_3188

Nasze_Balkany_0374__IMG_3187

Nasze_Balkany_0365__S1170008