You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Wodospad Skakavac i gospoda u Dragana

Wokół Sarajeva rozsianych jest mnóstwo przyrodniczych perełek. Jedną z nich jest najwyższy w Bośni i Hercegowinie wodospad – Skakavac, znajdujący się ok. 12 km od stolicy kraju. By do niego dotrzeć należy z Sarajeva kierować się w stronę wioski Nahorevo.

Wodospad Skakavac

Początkowo asfaltowa droga robi się coraz węższa, a następnie zmienia się w szutr.

My podjechaliśmy samochodem pod samą gospodę „U Dragana”. Tam zostawiliśmy auto i na dalszą wędrówkę wybraliśmy się już pieszo.

Istnieje również opcja dojazdu lokalnym autobusem 69, który startuje z okolic ulic Sutjeska-Alipašina. Wtedy jednak końcowym przystankiem jest sklep w Nahorevie, skąd do gospody u Dragana jest ok. 4-5 km.

Mountain hut Promaja Skakavac

W dole stolica Bośni i Hercegowiny

Wodospad Skakavac

Istnieje kilka opcji tras dojścia pod wodospad. My jako swoją wybraliśmy główną drogę, która na zdjęciu poniżej odbija delikatnie do góry w prawo.

Po drodze trasa wygląda tak

Wygodna 4-kilometrowa ścieżka prowadzi najpierw na punkt widokowy (Vidikovac), skąd możemy podziwiać wodospad z wysokości.

Wodospad Skakavac

Następnie leśną ścieżką dochodzimy do podnóża Skakavaca.

Nazwa Skakavac oznacza konika polnego.

Woda spada tu z wysokości 98 metrów.

Skakavac Sarajevo

Skakavac Waterfall

Wodospad Skakavac

Okoliczne wzgórza aż kipiały od zieleni.

Droga powrotna wiodła wąską leśną ścieżką. Z lasu wyszliśmy na łąkę i idąc wzdłuż starego płotu doszliśmy do miejsca skąd rozpoczynaliśmy wędrówkę.

Droga Wodospad Skakavac

Naszą wycieczkę zakończyliśmy w gospodzie „U Dragana”. Pragnienie ugasiła pyszna lemoniada, którą pomocnik właściciela przyniósł nam ekstremalnie schłodzoną z pobliskiego strumyka 🙂

Hotel Promaja Sarajevo

Jak najbardziej polecamy jedzenie, które Dragan ma w swojej ofercie. Dla nas przygotował ustipci, które wręcz uwielbiamy i sałatkę warzywną, na którą oprócz świeżych (i przede wszystkim naturalnie rosnących) pomidorów składała się surówka, kajmak i kilka rodzajów sera. Wszystko wyglądało i przede wszystkim smakowało pysznie.

Ustipci

Dragan Derić

Sam Dragan jest tak sympatyczną, przyjazną i otwartą osobą, że aż ciężko było nam wyjść z jego gospody. Nie obyło się również bez degustacji i zakupu robionej przez Dragana rakii. Butelka z alkoholem była przez niego własnoręcznie ozdabiana i lakowana.

Promaja Sarajevo Skakavac

Promaja Dragan Sarajevo

Wycieczka pod wodospad Skakavac to łatwy i przyjemny spacer po zacienionych leśnych ścieżkach i doskonałe rozwiązanie na spędzenie upalnego dnia. A biesiada u Dragana jest niewątpliwie wartością dodaną takiej wycieczki 🙂