You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Szargańska Ósemka

Szargańska ósemka (Šarganska Osmica) to największa atrakcja zachodniej Serbii. To prawie 16-kilometrowa (15.440 metrów) linia kolejki, która pokonuje ok.250 metrów różnicy poziomów. W najbardziej stromym miejscu kolejka wspina się pod kątem 18‰.
Nazwa kolejki pochodzi od kształtu linii kolejowej, która układa się w ósemkę.
Trasa prowadzi przez 22 tunele i 5 mostów. Najdłuższy tunel nosi imię króla Aleksandra I i liczy aż 1666 metrów, a najdłuższy z mostów ma ok. 50 metrów długości.

Jednotorowa linia o rozstawie toru 760 mm została oddana do użytku w 1925 roku. Przez prawie 50 lat łączyła Belgrad z Sarajewem i Dubrownikiem. Od 1974 roku pociągi na tej trasie nie jeździły. Linia została również mocno zniszczona w czasie wojny. Ponad 20 lat później władze postanowiły odremontować część trasy. Wybrano ciekawy technicznie i malowniczy odcinek Mokra Gora – Šargan Vitasi. Mocno w odbudowę linii włączyła się lokalna społeczność i wojsko. Rewitalizacja linii kolejowej Mokra Gora – Šargan Vitasi trwała od 1999 do 2003 roku. Pierwszy pociąg, wraz z lokomotywą muzeum JŽ 83-173 wyruszył w trasę 1 września 2003 roku. W 2003 roku wybudowano również nową stację Golubici na potrzeby filmu Kusturicy „Życie jest cudem”. Od 2009 roku trasę reaktywowano dla celów turystycznych. W 2010 roku przywrócona została również turystyczna linia kolejowa do Wiszegradu w Bośni i Hercegowinie.
Kolejka swą trasę rozpoczyna w Mokrej Gorze, a kończy na stacji Šargan Vitasi, skąd później zawraca do stacji początkowej. Poszczególne stacje, w tym pośrednie są odrestaurowane – działają tam kafejki i lodziarnie. W jedną stronę jedziemy ok. 40 minut. Podróż spędzamy w stylowych, drewnianych wagonikach.





W drodze powrotnej na stacjach pośrednich przewidziane są kilku lub kilkunastominutowe postoje. Pociąg zatrzymuje się przy platformach widokowych, skąd rozpościera się widok na okolicę.



Na biletach znajdziecie prorocze wręcz słowa Mitara Tarabica, lokalnego wizjonera, wypowiedziane jeszcze przed budową kolejki: „Żelazna droga zniknie, ale ponownie powróci, jednak nie jako droga przeznaczona na dojazd od pracy, lecz dla wypoczynku i rozrywki”.

Bilet kosztuje 800 dinarów. Bilety warto zarezerwować wcześniej, gdyż z sezonie sporo jest grup zorganizowanych i zakup biletu przed samym odjazdem może okazać się niemożliwy.

Godziny odjazdów, cenniki, informacje dotyczące rezerwacji dostępne są tu:
http://www.zeleznicesrbije.com/sarganska-osmica/?lang=lat